torsdag 4 mars 2010

Hur tänker man!?!?

Efter att ha arbetat på 3 olika träningskolor för funktionshindrade barn så har jag slutat att ta saker för givet! Lärarna och elevassistenterna som jag har jobbat med är fruktansvärt smarta och ser verkligen individen... När jag städade i våran lägenhet förut så tänkte jag på att "det är inte så många som vet hur handikappade barn har det i skolan"... Därför tänkte jag visa lite olika hjälpmedel och inlärningssätt!

(Här kommer en påhittad dag! Nu låtsas vi att har en tjej som är 13 år som heter Katrin. Hon föddes med hjärn/synskada... Sitter i en rullstol. Hon kan inte prata)

Tisdag i Skolan!

Elevassistent:
-Hej Katrin välkommen till skolan! Nu ska vi ta av jackan! Nu går vi in i klassrummet. (Mellan meningarna så väntar man in för att se om hon har förstått och olika ansiktsuttryck)
-Nu ska du få berätta vad du har gjort hemma. Nu ska vi läsa dagboken och lyssna på fickminnet! (Detta gör man för att Katrin inte kan berätta med munnen. Då skriver hennes assistent/familjemedlem vad de har gjort tillsammans samt spelat in snuttar ifrån olika händelser. Det gör att man både kan läsa och lyssna.) Hela tiden får man se på olika ansiktsutryck...




-Nu har vi läst/lyssnat klart! Nu ska du få ditt schema! (assistenten läser in dagens schema på en "step" , då Katrin kan trycka på knappen och lyssna vad som kommer att hända. När Katrin har lyssnat klart så kan man använda små inspelade snuttar med t.ex " nu ska du bada", "nu ska du äta" ..allt för att förbereda eleven! Detta spelar man in på en "step" som de kan ha och trycka på, framför sig.
För de elever som är seende så kan man använda sig av ett jätteschema på väggen som man har olika bilder för olika lektioner. Det är bra då att ha olika färger för att lättare ha koll på de olika dagarna! Ofta så sitter det en bild på den assistenten/läraren som man ska ha under dagen. Detta är för att ge eleven trygghet för det är ganska många olika vuxna som rör sig runt om i skolan.


"Step"

För de elever som är döva/blinda!? kan man förbereda dem?! Jo genom "materiella"ting...När det är dags för lunch så får de ha en sked,kniv eller en gaffel i handen. Genom upprepande gånger så lär de sig väldigt bra vad som kommer hända efter att de har känt vad de har i handen.

Det här med klockan är ju svårt att lära sig även för "friska" barn. Men ett väldigt bra hjälpmedel för att veta hur långt det är kvar på lektionen är en timstock... Den lyser med olika prickar och räknar neråt. När det är slut så piper den som en vanlig äggklocka!


Ja detta var lite som händer i en skola! Har ni frågor så skriv gärna dem i kommentarfältet. Kan inte jag svara på dem så kan jag säkert få svaren ifrån lärarna! Det är många saker som gör utan att tänka på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar